Manipulativitet.

Jag tror att jag lärt mig grunderna för att manipulera andra.
Jag trodde att man behövde kontroll över sina känslor för att lyckas med det. Därför försökte jag länge att lägga band på dem. Men det slutade bara i omotivation.
Nu har jag insett att det enklaste sättet till manipulation är att helt enkelt vara förvirrad. Att även välja ut saker att säga och andra att hålla för sig själv är också viktigt. Man ska aldrig säga allt.

Förut trodde jag också att bekräftelse gavs genom komplimanger, men mer fel kan man ju knappast ha. Jag ger mycket sällan komplimanger, men jag kan bekräfta om jag bara vill. Jag har dock väldigt svårt för det om jag inte känner för det, även om jag vill. Om mitt samvete säger att jag borde.

Jag är inte blyg längre. Jag trodde för ca 1½ år sen att min blygsel gått över men det var bara halvsant. Nu när den verkligen är borta så märks det så tydligt. Jag behöver inte längre anstränga mig, det räcker med att bara vara, andra lägger märke till mig ändå. Jag är inte längre som den begie kunden i macken.

Jag tycker att jag är väldigt seg på att lära mig social kompetens, det har tagit år av missförstånd och förvirring, ensamhet och självhat. Men när jag väl lär mig så känns det som jag har en djup förståelse.

Kommentarer
Postat av: blom

jag tycker att det snarare är så att bekräftelse ges genom att INTE ge komplimanger, iallafall för mig personligen.. just för att de inte är helt lätta att bara slänga iväg, vare sig man vill eller inte

2007-07-11 @ 02:21:12
URL: http://blomsblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0